Saturday, August 12, 2023

Clarke: Latin (2)

Here are some fables from Clarke's Fabulae Aesopi Selectae, or, Select Fables of Aesop. You can click here for all the Clarke fables at this blog. 

This link takes you to the Latin and English texts side by side for this section.

I'm recording this audio for LibriVox; for now, here is the audio as hosted at SoundCloud: Clarke playlist.


6. De Aquila et Cornicula.
Aquila, 
nacta cochleam, 
non quivit
eruere piscem
vi aut arte. 
Cornicula, accedens, 
dat consilium; 
suadet subvolare 
et,
e sublimi,
praecipitare cochleam 
in saxa, 
nam
sic fore
ut cochlea frangatur. 
Cornicula
manet humi 
ut praestoletur casum. 
Aquila praecipitat;
testa frangitur;
piscis subripitur 
a cornicula; 
elusa,
aquila dolet. 
Morale. 
Noli habere fidem
omnibus 
et fac 
inspicias consilium 
quod acceperis
ab aliis,
nam 
multi consulti 
non consulunt
suis consultoribus, 
sed sibi.



7. De Corvo et Vulpecula. 
Corvus, 
nactus praedam, 
strepitat in ramis. 
Vulpecula videt
eum gestientem; 
accurrit, 
"Vulpes," inquit, 
"impertit corvum 
plurima salute. 
Saepenumero
audiveram 
famam esse mendacem; 
jam 
experior re ipsa! 
Nam, 
ut forte praetereo hac, 
suspiciens te in arbore, 
advolo, 
culpans famam, 
nam
fama est 
te esse nigriorem pice, 
et video 
te candidiorem nive. 
Sane 
in meo iudicio 
vincis cygnos, 
et es formosior 
alba hedera. 
Quod si 
ut excellas in plumis
ita et voce, 
equidem 
dicerem 
te reginam
omnium avium." 
Corvus, 
illectus hac assentiuncula, 
apparat ad canendum. 
Vero 
caseus excidit
e rostro; 
quo correpto 
a vulpecula, 
tollit cachinnum. 
Tum demum 
corvus, 
pudore
juncto jacturae rei, 
dolet. 
Morale. 
Nonnulli sunt 
tam avidi laudis
ut ament assentatorem 
cum suo probro et damno. 
Homunciones huius modi 
sunt praedae 
parasito. 
Quod, 
si vitasses jactantiam, 
facile vitaveris 
pestiferum genus assentatorum. 
Si tu 
velis esse Thraso, 
Gnatho 
nusquam deerit tibi.



8. De Cane et Asino. 
Dum canis 
blandiretur hero et familiae, 
herus et familia 
demulcent canem. 
Asellus, 
videns id, 
gemit altissime, 
nam 
coepit pigere sortis.
Putat 
inique comparatum
canem
esse gratum cunctis 
pascique herili mensa 
et consequi hoc
otio ludoque; 
sese contra 
portare clitellas, 
caedi flagello,
esse nunquam otiosum, 
et tamen odiosum cunctis. 
Si haec fiant 
blanditiis, 
statuit 
sectari eam artem 
quae sit tam utilis. 
Igitur 
quodam tempore,
tentaturus rem, 
procurrit obviam hero 
redeunti domum, 
subsilit, 
pulsat ungulis. 
Hero exclamante, 
servi accurrere, 
et ineptus asellus, 
qui credidit se urbanum, 
vapulat. 
Morale. 
Omnes non possimus omnia, 
nec omnia decent omnes. 
Quisque faciat, 
quisque tentet
id quod potest.



9. De Leone et Quibusdam Aliis. 
Leo pepigerat 
cum ove 
quibusdamque aliis 
venationem
fore communem. 
Venantur; 
cervus capitur. 
Singulis incipientibus
tollere 
singulas partes, 
ut convenerat. 
Leo irrugiit, inquiens, 
"Una pars est mea, 
quia sum dignissimus; 
altera item est mea, 
quia praestantissimus viribus; 
porro 
vendico tertiam, 
quia sudaverim plus 
in capiendo cervo; 
denique, 
nisi concesseritis quartam, 
est actum de amicitia." 
Socii, 
audientes hoc, 
discedunt 
vacui et taciti, 
non ausi mutire 
contra leonem. 
Morale. 
Fides 
semper fuit rara: 
apud hoc saeculum 
est rarior; 
apud potentes 
est, et semper fuit, 
rarissima. 
Quocirca 
est satius 
vivere cum pari. 
Nam, 
qui vivit cum potentiore, 
saepe 
habet necesse 
concedere de suo jure.



10. De Leone et Mure. 
Leo, 
defessus aestu cursuque, 
quiescebat sub umbra, 
super viridi gramine. 
Grege murium 
percurrente eius tergum, 
experrectus, 
comprehendit unum ex illis. 
Captivus supplicat, 
clamitat 
se esse indignum, 
cui leo irascatur. 
Ille, 
reputans 
fore nihil laudis 
in nece tantillae bestiae, 
dimittit captivum. 
Non diu postea, 
leo, 
dum currit per saltum, 
incidit in plagas. 
Rugit, 
sed non potest exire. 
Mus 
audit leonem 
miserabiliter rugientem, 
agnoscit vocem; 
repit in cuniculos, 
quaerit nodos, 
quos invenit, 
corroditque; 
leo 
evadit e plagis. 
Morale. 
Haec fabula 
suadet clementiam 
potentibus, 
etenim, 
ut humanae res 
sunt instabiles, 
potentes ipsi 
interdum egent 
ope humillimorum; 
quare 
prudens vir, 
etsi potest, 
timet nocere 
vel vili homini, 
sed 
qui 
non timet nocere alteri, 
desipit valde. 
Quid ita? 
Quia, 
etsi jam fretus potentia, 
metuit neminem, 
forsan 
posthac erit 
ut indiguerit vel gratia 
vilium homuncionum, 
vel metuerit iram.



No comments:

Post a Comment

Comments are limited to Google accounts. You can also email me at laurakgibbs@gmail.com or find me at Twitter, @OnlineCrsLady.